Trafikfolder

Skottegårdsskolens TrafikpolitikSkottegårdsskolens Trafikpolitik

Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler

• For dem som går - Husk reflekser i den mørke tid

Find den mest trafiksikre vej til skole i samarbejde med barnet.

Øv ruten med barnet, før du lader barnet gå alene.

For dem som cykler - Husk cykelhjelm og lygter

En mørk cyklist ses ikke når det er halvmørkt! Så derfor på med lygterne i lygtetændingstiden - og på med hjelmen året rundt!

For dem der kører i bil - Husk selen

Børn under 140 cm må ikke sidde på forsædet.

Husk selen, også på de korte ture. Som chauffør er det dit ansvar, at børn op til 15 år er spændt rigtigt fast.

Lær barnet at stige ud af bilen i den side, der vender ind mod fortovet. Hvis der er cykelsti, så husk at kigge efter cyklister, før I åbner døren.

Brug bilturen til at tale om de gående og cyklende, som I ser fra bilen.

Som eksempel: ”Se, det var svært at vide, at den cyklist skulle svinge der”, ”Prøv at se, hvor tydelige reflekser er, når bilens lygter rammer dem” og tale om cyklisterne gør tegn som de bør, og om de gående ser sig for.

Det kan være med til at give barnet en forståelse af, hvordan fodgængere og cyklister opleves fra bilistens synsvinkel.

Gode råd vedr. cykler, trafik og børn kan findes på Rådet for Større Færdselssikkerheds hjemmeside www.rfsf.dk

Skottegårdsskolens Trafikpolitik

Trafiksikkerhed omkring skolen.pdf

Shape Created with Sketch.