Morgenmad

Hvorfor er det vigtigt:

Om morgenen er det lang tid siden man har spist, og blodsukkeret er lavt. Det vil sige at man har mindre energi.

Det er bevist at hukommelsen og koncentrationsevnen fungere bedre når man starter dagen med et måltid mad – og derved får dit barn mere ud af undervisningen i skolen.

Børn kan ikke nå at få alle de vigtige næringsstoffer de har brug for på en dag, hvis morgenmaden springes over. Hvis dit barn ikke har den store appetit om morgenen, er det

vigtigt at det får et formiddagsmåltid med i skole, til når sulten melder sig. Eks. en bolle med magert pålæg og lidt frugt.

Hvad er sund morgenmad?

Brød

Tungt brød er godt. Det indeholder nemlig mange gode kulhydrater og kostfibre som mætter i lang tid. Så vælg det der vejer mest.

Spis brødet med skrabet smør, syltetøj eller ost. Vælg en ost hvor fedtindholdet er 30+ eller mindre. Tager du et tykkere lag smør eller en skive fed ost på, skal der også en tyk skive brød

til!

Juice

Drik gerne et glas juice om morgenen. Det indeholder gode vitaminer. Men kun 1 glas! For der er også meget sukker i. Sluk ellers tørsten i vand.

Havregryn med mælk

En stor portion havregryn med et par teskefulde sukker, rosiner eller abrikos ovenpå er den sundeste morgenmad, man kan give sit barn. For selv om du kommer sukker på

havregrynene, er det meget mindre sukker end der er i andre morgenmadsprodukter. Derudover er havregrynene rige på kostfibre som giver en god mæthed. Alternativt kan du vælge Boghvedeflakes, Corn Flakes og Rice Krispies, som ikke hører til de

værste produkter mht. sukkerindhold. Men de indeholder dog mere sukker end havregrynene og mætter mindre. Stort set alle andre morgenmadsprodukter indeholder dobbelt så meget sukker som sodavand og bør regnes for slik i stedet for morgenmad.

Frugt

Frugt er godt at spise om morgenen. Det giver god energi og vitaminer. Men det mætter ikke så lang tid, så spis det som tilbehør til brødet eller havregrynene. Det kan også være tørret

frugt, f.eks. rosiner og abrikos, som drysses på havregrynene.

Myte: Man taber sig ikke ved at springe morgenmaden over. Tværtimod er der mindre sandsynlighed for overvægt når man spiser morgenmad.